Inici / Blog / “Cal treballar per estimular que passin coses”
Últimes entradesLlistat d'entrades

23 Agost /

General / 0 Comentaris

“Cal treballar per estimular que passin coses”

Fira Tàrrega: talent i creativitat al servei de la societat del moment

El 85% dels espectadors ja han visitat Fira Tàrrega anteriorment. 60 espectacles. 500 artistes. 250 funcions. 30 estrenes. 10 coproduccions. 9000 entrades venudes. 25 espais escènics. 30.000 metres quadrats d’ocupació escènica. El que va començar l’any 1981 sent una petita fira de teatre a la capital de l’Urgell s’ha convertit en una referència mundial de les arts escèniques. Del 6 al 9 de setembre Tàrrega es convertirà en un gran escenari que donarà cabuda als gran èxits de la temporada i a estrenes. “La Fira és un projecte que juga a dues velocitats: la d’any rere any i la dels encàrrecs o coproduccions de llarg recorregut”, ens explica en Jordi Duran, director artístic del Fira Tàrrega.

A pocs dies d’arrencar l’edició d’enguany, l’equip promotor de la fira es troba “en aquella etapa de calma vertiginosa d’abans de la tempesta”. Durant tot l’any, un equip de 8 persones treballa incansablement perquè la Fira segueixi sent un referent tant en qualitat com en quantitat d’oferta d’arts de carrer. Aquest equip creix fins a les 300 persones durant els dies de fira. Calen un grapat de tècnics de llum i de so, regidors i personal de seguretat, entre molts d’altres, per gestionar més d’una vintena d’espais d’actuació.

En Jordi Duran s’encarrega de la direcció artística de la Fira Tàrrega des del 2011 amb un projecte que “se centra en la promoció i l’estímul de les arts de carrer”. Ens pica la curiositat per saber quins criteris se segueixen a l’hora d’escollir aquells espectacles que conformaran el cartell de cada edició. “Respectem una sèrie d’equilibris. Un 50% de les companyies són catalanes ja que és una finestra de la producció de casa cap al món. L’altre 50% es reparteix entre companyies espanyoles i internacionals”, ens explica en Jordi. La Fira està farcida d’estrenes, entre el 50 i el 60 per cent dels espectacles que s’hi representen ho són. El circ, el teatre i la dansa són els grans protagonistes de la fira.

“Els espectadors trobaran a la Fira Tàrrega una gran celebració de les arts escèniques, molts espectacles que dificilment trobaran en d’altres programacions”, afirma amb satisfacció el director. És recomanable assistir a la Fira amb una planificació prèvia i vestits adequadament. “No és una Fira per anar-hi a passejar. Hem de saber què anem a veure, per poder trobar entrades o bé tenir un bon lloc per gaudir-ne. Cal dur crema solar pels espectacles de dia i una jaqueta pels de nit. S’ha d’anar còmode”. A la web de la Fira s’hi pot trobar la programació de l’esdeveniment amb tota mena de detalls i també s’hi poden adquirir entrades. Per tant, si teniu previst escapar-vos-hi, us recomanem que abans doneu un cop d’ull a la pàgina web.

“La feina del director artístic és crear un marc conceptual amb el qual tot s’hi vagi relacionant”. En Jordi es passa l’any viatjant per veure grups i companyies. Procura conèixer-los i entrevistar-s’hi. Així aconsegueix portar els millors espectacles a Tàrrega. L’equip que encapçala en Jordi també treballa “per estimular que passin coses i perquè tot allò que no passa, passi”. Tenen un programa de suport a la creació que acompanya artistes i companyies locals.

Les xifres de la Fira Tàrrega són espectaculars. Cada any més visitants –entre 100.000 i 120.000 – i aquells que la visiten repeteixen. Malgrat tenir aquests resultats tan bons, en Jordi és molt conscient que cal fer autocrítica amb tot allò que es pot millorar perquè la Fira segueixi avançant. “S’ha d’entendre la Fira com un projecte responsive, que s’adapti a les necessitats de la societat contemporània. Si no som el mirall d’aquesta societat i no atenem les necessitats de la gent d’avui, perdrem pistonada”. “La Fira no és dels gestors, la Fira és patrimoni”. El projecte que en Jordi va encetar el 2011 dirigint la Fira Tàrrega arriba al seu final de cicle l’any vinent. “L’any que ve arribarà una persona nova amb un projecte nou. Construir i desconstruir. Cíclicament toca”.

Un dels objectius de Fira Tàrrega és fer aflorar el talent. “El talent no s’amaga en una zona concreta de la nostra geografia ni en una identitat cultural concreta. Som molt complexes i el paisatge social és molt ric. Per això, cal fomentar el talent i vehicular-lo perquè pugui aflorar de qualsevol lloc”. El talent i la creativitat són dos dels ingredients principals de les arts de carrer. És evident que en Jordi té els dos ingredients i sap com combinar-los de manera adequada. “La creativitat té a veure amb la curiositat i la capacitat de treball, amb ser proactiu”, ens comenta.

La Fira compta amb capital de procedència pública i privada. “La responsabilitat de la part pública en el món de la cultura passa per donar sortida a coses que si ens hem de basar en l’economia no tindrien sortida. Han d’impulsar d’altres maneres de fer, més minoritàries o més difícils d’acollir”. Des de Fira Tàrrega fan un exercici de transparència impecable i fan públic en què inverteixen cada un dels cèntims de procedència pública que reben.

“El gran repte d’avui és la comunicació de la cultura, com la fem arribar i com l’exhibim”. Les arts de carrer no en són una excepció. “Són unes arts d’accés universal, tothom hi pot accedir”, afirma en Jordi. La qualitat és un ingredient imprescindible per atansar les arts de carrer al públic. La qualitat és una combinació d’intenció, habilitat i necessitat. La intenció és la connexió que una persona té amb el tema, la història que s’explica. L’habilitat està relacionada amb la formació i l’equip tècnic que hi ha tant al davant com al darrera. I la necessitat és la manera com la societat percep i entén allò que se’ls ofereix.

Gairebé vuit anys al capdavant de la direcció artística de la Fira Tàrrega són un grapat d’hores de feina, de viatges i de visualitzacions d’espectacles de dansa, circ i teatre. “El que més m’ha ensenyat la Fira és que hi ha una límits que s’han de treballar, que l’espai públic és delicat, que cal ser oberts amb la qüestió de la convivència i que cal mirar-nos la ciutat d’una altra manera”. Si en Jordi mira endarrere hi veu aprenentatges i experiències. Li preguntem pel futur de la Fira i ens respon amb la tendresa i l’amor de qui s’ha bolcat amb cos i ànima en un projecte. “M’agradaria veure la Fira compromesa amb el temps que li tocarà viure i responsable amb la seva comunitat que està feta d’espectadors, de comunicadors, de programadors, de ciutadans, de veïns i de visitants”.

0 Comentaris

Deixa el teu comentari
El teu email no serà publicat ni divulgat. * És necessari omplir tots els camps.